-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48884 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

از نظر قرآن كريم و آيات آن بفرماييد كه چه اتفاقي ميافتد كه خداوند بر گوش و چشم و قلب انسانها مهر ميزند; همان گونه كه در آيات قرآن داريم كه صمٌ بكمٌ عميٌ... و ختم الله قلوبهم... اين مهر چه سود و زياني به حال اين دنيا و آخرت انسان دارد؟

خداي متعال در آيات 6 و 7 سورة بقره، احوال كافران لجوج و سرسخت راگزارش ميكند و ميفرمايد: كساني كه كافر شدند براي آنها تفاوت نميكند كه آنان را ]از عذاب خداوند[ بترساني يا نترساني، ايمان نخواهند آورد، خدا بر دلها و گوشهاي آنان مهر نهاده و بر چشمهاي آنها پرده افكندهشده و عذاب بزرگي در انتظار آنها است.

اين پرده افكندن و مهر زدن از سر اصرار و لجاجت آنها در برابر حق و ادامه به ظلم و بيدادگري و كفر است; يعني اين موارد سبب چنين مهر زدني است: بَلْ طَبَعَ اللَّهُ عَلَيْهَا بِكُفْرِهِمْ... ;(نسأ،155) خداوند به واسطة كفرشان بر دلهايشان مهر نهاده است. در سورة مؤمن آية 35 نيز ميخوانيم: اين گونه خداوند بر هر قلب متكبر ستمكار مهر ميزند. و در اين آيات ومانند آنها (جاثيه، 23 و...) سلب حس تشخيص و از كار افتادن ابزار شناخت در آدمي در اين آيات معلول عللي شمرده شده است: كفر، تكبر، ستم، پيروي هوسهاي سركش لجاجت و سرسختي در برابر حق; در واقع اين حالت عكس العمل و بازتاب اعمال خود انسان است، نه چيزي ديگر.

به سخن ديگر، امري كاملاً طبيعي است كه اگر انسان به كاري خلاف ادامه دهد، به تدريج با آن انس ميگيرد، نخست يك حالت ميشود، بعد يك عادت و سپس ملكه كه جزء جدايي ناپذير جان آدمي است. نسبت دادن اينها به خدا نيز از اين رو است كه خداوند اين خاصيت را در اين گونه اعمال خلاف قرار داده است.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 1، ص 83 ـ 84، دارالكتب الاسلاميه، ج بيست و سوم، تهران، 1367 ش.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.